september 2016

Inhoud

maandag 26 september 2016

55% meer deelauto’s in Nederland


In het voorjaar van 2016 waren er 25.128 deelauto’s in Nederland. Dit betekent een sterke groei van 55 procent ten opzichte van 2015. De groei in deelauto’s is het sterkst in de G4-steden. In Amsterdam staan de meeste deelauto’s. De meeste deelauto’s worden aangeboden via peer-to-peer aanbieder SnappCar het grootste aandeel met 68 procent. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. 


Bron: Ministerie van Infrastructuur en Milieu




Groei vooral in G4-gemeenten
Opnieuw is er een forse groei van het aantal deelauto’s. Ook in minder verstedelijkte gebieden neemt het aantal toe. De groei is het sterkst in de vier grote steden en is vooral te danken aan peer-2-peer carsharing. Het aantal klassieke deelauto’s neemt opnieuw toe.

Bijna overal een deelauto
Dit voorjaar waren er op Bergen (L), Ferwerderadiel en Slochteren na, in alle gemeenten deelauto’s te vinden. Terschelling, Utrecht en Pijnacker-Nootdorp tellen de meeste deelauto’s per inwoner. In Pijnacker-Nootdorp was het afgelopen jaar een opvallende groei zichtbaar. Utrecht is de provincie met de meeste deelauto’s per inwoner.

SnappCar grootste aanbod particuliere deelauto’s
SnappCar, een online community voor het huren of verhuren van particuliere auto’s, is wederom het meest gegroeid en heeft het grootste aanbod: 68 procent van alle deelauto’s. Greenwheels is de grootste aanbieder van deelauto’s met een vaste standplaats. MyWheels biedt beide vormen van autodelen aan. Ook nieuwe aanbieders die met nieuwe formules inspelen op de trend van delen.

Elektrische deelauto’s
Van alle deelauto’s is 4,5 procent elektrisch. Van alle personenauto’s in Nederland is 1,1 procent elektrisch.

Streven 2018: 100.000 deelauto’s
Om de groei van het aantal deelauto’s een impuls te geven, hebben onder meer aanbieders, leasebedrijven, gemeenten en het Rijk de handen ineengeslagen. Zij streven naar 100.000 deelauto’s in 2018. Ze willen ook de bekendheid van autodelen vergroten, kansen versterken en belemmeringen aanpakken. Om dit doel te halen, is een stevige groeiversnelling nodig.

Vormen van autodelen
Er zijn diverse vormen van autodelen. Een onderscheidend criterium is de vraag wie de auto bezit. Is er een aanbieder die de deelauto’s bezit, of is de auto in het bezit van de gebruiker, die de auto al dan niet via een platform deelt met anderen?

Aanbieders met vloot
Bij klassiek autodelen staan auto’s op een vaste plek.
Bij oneway carsharing kun je de deelauto ook voor enkele reizen gebruiken.
Zakelijke deelauto’s zijn speciaal bedoeld voor bedrijven en hun werknemers.
Gebruikers delen auto’s onderling
Bij peer-2-peer carsharing bieden particulieren hun auto voor verhuur aan in een online community.
Bij particulier autodelen delen buren of vrienden hun auto met elkaar.


De belangrijkste vormen van autodelen.


Inhoud van dit dashboard

5 opmerkingen:

  1. Zo'n deel auto lijkt me toch best interessant

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed artikel, zo leer je elke dag wel iets nieuws! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik sta ervan te kijken dat er zoveel mensen in het verkeer zijn. Nooit geweten dat het er zoveel zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Interessant om te zien dat er nog een flinke groei in zit! Bedankt voor de informatie hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed geschreven stuk! Wat Rick zegt ben ik het mee eens inderdaad. Super interessant.

    BeantwoordenVerwijderen